Wednesday, March 23, 2011

Elakkan Barang Letrik Kena Kilat

*sigh*
Baru je update belog pasal aktiviti mengupgrade PC tempoh hari. Dah pulak PC kena kilat. Ironi betul. Kilat/guruh sabung menyabung tak renti sampai menyambar modem+router and PC aku.

Antara mangsa yang disambar petir

La ni modem dah terbakar, mobo da burnt dengan processor sekali dah masak. What happen is current surge  masuk ikut modem -> LAN cable -> motherboard dan meleburkan segala component di dalam. So, nampak gaya kenalah build another one yang cheap sudey..tapi nasib baik ada sponsor..ececeh.

Hujung minggu ritu aku gi jenjalan digital mall, PJ sambil2 tu kutip banyak2 brochure. Belek punya belek so aku decide untuk berhijrah ke AMD pulak selepas lama berada di pihak Intel. Banyak jugak la aku baru belajar. Nanti nak share sket2..heh

Untuk entry kali ni cite sket(nape skarang orang suka cakap ce cite ce cite??..mcm ucop n the gang) camane nak elak barang letrik korang kena kilat.

  • Beli dan pasang dan pakai surge-protector
    • Bende alah ni aku rasa semua tahu. Ia alat untuk menahan dan melindungi alat2 letrik yang bersambung pada ia. Tapi aku doubt jugak sebab bila kena petir, voltage spike bukan takat 10-20 volt tapi ratus or riban volt. So, surge-protector ni akan sama ada berjaya menghadkan volt yang lepas atau dia yang rosak dulu lepas kena petir(and eventually saves your electrical appliance). 

Typical surge protector

  • Cabut palam
    • Easiest way. Korang mesti dah dinasihati ibu bapa supaya cabut palam/plug semasa ribut petir kan? Yes, this is the most clever way to protect your property. Beringat sebelum kena. Cabut palam sebelum kena petir(pengajaran bagi aku T_T)


Dah..tu je nak mengomel. Conclusion is, bila nak kena, dia kena..huhu :)



No comments:

Post a Comment

Your comment is much appreciated. Thanks :)