Friday, August 27, 2010

Bilamana Laptop Berseghabut

HAWW.

Ponat eden kemas file2 sume dalam lappy nih. Macam2 ada..dari muvika, muzika, torrent, assignment bel punya article macam2 lah. Almaklumlah, laptop(V3614AU) ni pun da berzaman tak format, tak kemas, tak defrag smua. Tetibe je semangat nak buat tu semua.

Alkisahnya, dua tiga kucing berlari..eh..hari ni, aku prasan lappy aku da tak gagah dan laju semacam dulu. Hari tu tengah2 dok layan layanz.org, av payung tetiba notify aku ada sumthing..tak ingat malware ke virus ke. Tapi memang time tu aku dapat rase ada sumthing guna tenet dengan ligatnya. Terus aku off wireless router. Bising adik aku yang tengah donload naruto. Haha..tapi takpela janji selamat lappy. Tapi memang kena jugak la lappy ni. Asik hang, banyak iklan ntah-haram-jadah-mane-ntah muncul.
Jadi start dari situ la aku nak wat sume2 cleanup ni. Nak kongsi sikit apa yang aku guna.

Basikally, scan pakai AV payung ni tgh2 malam. Tapi result sama je. Detect tetap detect tapi anasir tu cam amoeba..dia beranak pinak.

So, aku pakai la SuperAntiSpyware. Free dan memang berkesan buang semua gula2 getah2 yang da start melekat2 kat system ni. Syabas.!

Kalau nak download dan try, ni link dia: NAH







Then, aku buat pulak defrag. Biasanya file system NTFS(tak paham sila google ye) jarang gila terjadinya fragmentation. Tapi aku check memang perlu so aku buatla. Ni self-understanding.

Lagi. Pakai disk cleaner nak buang semua
biskut@cookie dan macam2 lagi. Nak download?
Ni LINK dia.



















Buang semua folder2 kosong. Aku pakai Empty Folder Nuker oleh Simon Wai.

So, sekarang da rasa cam dulu balik. Laju la.....sikit..haha. Tapi tak rugi no. Leh teghai.

Okie, dats all..Papai.


Noty2: Makan kt JM Beriani Shah Alam, Tesco Seksyen 13. Sodap! Lauk ayam besa gile tapi....bila mintak nasi tambah dia kata habis????!. Seriously tak penah aku pegi mana2 kedai nasi tambah habis. Kena catu ke ape?? Dan kat sinki tu, sila la taruk soap dispenser tengah2, bukan tepi dinding. Susah customer nak basuh tangan. Berbau lagi ni ha. K, nak basuh tangan. Bai..


3152E8B06184DCAA296BA720E4BD41CB


No comments:

Post a Comment

Your comment is much appreciated. Thanks :)