Monday, May 24, 2010

How Do I Do It: Multiplicity Image

Hai!!.. Pekaba semua :-) Aku baru je blaja dan try nak wat multiplicity image. Aku tak pandai de nak terangkan dalam ayat jadi korunk semua tengok dan telaah(mane dtg term ni) la contoh gambar2 multiplicity:




Dan ni percubaan pertama aku..hehe


Then, adalah kawan2ku yang mintak tunjukkan caranya camne aku buek..So, here it's..Tools u'll need: camera, tripod, adobe photoshop

1. Setting camera baikkk punya atas tripod. Korang kena pakai tripod sebab takda tripod memang tak bley jadi punya. Then, tangkap gambar banyak2. Kalo korang ada "remote shutter release biasanya untuk DSLR" lagi baik sebab kita nak minimizekan vibration as much as possible. Aku pakai compact camera so aku cume pkai timer je lah..

2. Okey, bila da ada cukup gambar then, leh teruskan dengan post editing kat photoshop(or apa saja software yang korang rase bole pkai). Load satu gambar preferably gambar korang yang objeknya berada dibelakang sekali. Kalo ikut gambar aku tu, gambar "aku" yang tengah berdiri tu. So, tulah gambar baseline aku.

3. Nau, open lagi satu gambar, dengan menggunakan "marquee tool" ataupun "lasso tool", korang select objek then gunakan "move tool" tarik masuk ke dalam gambar baseline tadi.

4. OK. Dah?. Sekarang, pastikan layer dia betul. Gambar kat belakang mesti dekat layer paling bawah. Then, select layer atas(yang korang baru tarik tadi), gunakan "eraser tool" dengan "opacity = 100" dan "flow = 100", padamkan bahagian2 yang tak dikehendaki.

5. SIAP. Heh..sonang je..Repeat step 3-4 untuk tiap2 gambar. Kalau aku ada masa lagi, aku akan wat video post-editing ok.

Chiow cincau..papai

3152E8B06184DCAA296BA720E4BD41CB

3 comments:

Your comment is much appreciated. Thanks :)